השראה לדרך
"כשאתה רוצה משהו, היקום כולו נחלץ לעזרתך כדי שתגשים את המשאלה שלך"
האלכימאי
לקוחות מספרים
"מעולם לא אהבתי ספורט אך בסדנת שינוי אורח חיים בשילוב תנועה מהנה של רעיה למדתי לאהוב ספורט, לאהוב את התחושה הנפלאה כשכל הגוף נושם. אני מחכה לימי ראשון ושלישי כמו לאוויר לנשימה"
נעמי
לקוחות מספרים
"רעיה יודעת היטב להתאים את מבנה הטיפול לכל אחד באופן אישי, סוף סוף מצאתי דיאטנית שהיא לא רק מקצועית, אלא גם מישהי שאפשר לשתף, לחלוק ולהגיע איתה לתוצאות אמיתיות"
אנה ר

טיפים למשפחה בריאה, פעילה ומאושרת יותר

משפחה בריאה ומאושרת

זה לא סוד עבור אף אחד שיותר ויותר משפחות בארץ סובלות מעודף משקל והמספר הזה רק עולה. אם פעם המספר הזה כלל בעיקר אנשים מבוגרים, כיום אנחנו רואים יותר ויותר ילדים בעודף משקל. הנה מספר צעדים שיעזרו לכם לקחת את המשפחה שלכם כפרויקט ולשפר את איכות חייכם ובריאותכם.

1.

התחילו מהתלהבות! אחד הדברים החשובים ביותר בהתחלה חדשה זה להתלהב מהתוצאה הנחשקת. רובנו מודעים לכך שצריך להתחיל לאכול בצורה בריאה יותר ולהתחיל להכניס פעילות גופנית לשגרת החיים, ולמרות הידיעה זה לא תמיד קורה. ברגע שתקחו לכם מטרה מלהיבה, שמלהיבה את רוב חברי המשפחה, כבר עליתם על דרך המלך, קיבלתם מוטיבציה!

2.

הורים כמודל חיקוי. אנחנו, ההורים, מהווים מודל חיקוי עבור הילדים, זה כבר מוכח מדעית! לכן הדרך מתחילה מאיתנו ההורים. גם אם זה נראה שהילדים אפילו לא מסתכלים לכיוון שלנו ומה אנחנו עושים, תאמינו לי, הם שמים לב לכל שינוי התנהגותי שלנו ויבוא הרגע והם ייחקו אותה, במודע או לא במודע. לכן – אין צורך בלחץ מיותר, תלכו לפי הקו שבחרתם ועזבו את הלחץ, תהנו מהשינוי!

3.

הערכת הרגלי האכילה הקיימים – אחת הדרכים הנפלאות להתחלת התהליך, היא להעריך קודם כל את המצב הקיים. ברוב המקרים אנחנו יודעים איפה מקור הבעיה אצלנו וגם אצל הילדים שלנו. אם זה מגוון ממתקים וחטיפים בבית, אם זו השתיה המתוקה, אם אלה המנות הגדולות מדי או שאולי יותר מדי שעות טלויזיה ומחשב ופחות מדי תנועה. ברגע שהתמונה תהיה ברורה, אפשר יהיה לבחור כל פעם התנהגות אחת לשינוי ובכך להגדיל את סיכוי הצלחת התהליך.

החלטה משותפת של כל בני המשפחה לצמצם את שעות הטלויזיה והמחשב ובמקום זה לעשות משהו אקטיבי יותר ביחד, כגון הליכה משפחתית או איזה משחק בחוץ, גם תתרום לזמן איכות וגם תעלה את שריפת הקלוריות היומית. החשוב ביותר הוא להתמקד כל פעם בהרגל אחד, כיוון שאחרי מספר שבועות, הוא יהפוך להיות חלק משגרת חייכם ויהיה אפשר לעבור להרגל הבא. שיטה זו מעניקה יתרון רק של השרשת ההרגל, שכן במקום לנסות לשנות את הכל בבת אחת ובכך בעצם לא לשנות כלום, אנחנו עוברים את השינוי כמעט ללא מודע ובהנאה.

4.

השקיעו בקנייה נבונה – אין שום צורך לקנות עוד ועוד מצרכי אוכל "כדי שיהיה, למקרה ויבואו אורחים" או "שלא יהיה חסר" או "שיהיה לילדים, כי הם חייבים ממתקים". ברגע שזה קיים בבית, הפיתוי כל הזמן יהיה שם ואם לנו קשה לעמוד בפני הפיתוי, אז לילדים זה קשה הרבה יותר. השקיעו כמה דקות ברשימת קניות מסודרת, החליטו בסוג אחד של ממתק או חטיף לשבוע הקרוב, החליטו להחליף את השתייה המתוקה במים (אפשר להחליט בתור התחלה על בקבוק אחד של שתייה מתוקה לסוף שבוע), השתדלו ללכת לסופרמרקט אחרי שאכלתם משהו, על מנת להמנע מקנייה מיותרת בגלל תחושה של רעב – כל זה יאפשר קנייה של מוצרי מזון חיוניים ובריאים יותר וכך יאפשר לתהליך שינוי של משפחתכם להיות קל ומהנה יותר.

5.

הדגנים המלאים. ב"כל מקום" כותבים שהדגנים המלאים הם בריאים וחיוניים לגוף בכלל ולירידה במשקל בפרט. הם מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, וזה נכון, רק שבנוסף, הם גם יכולים לשנות את ההעדפות שלנו באוכל. יוצא, שאנחנו צורכים יותר מזון מעובד ומתועש, קמח לבן וסוכר, הגוף מחפש את אותם מאכלים יותר ויותר, ברגע שנחליף אותם בתחליפיהם המלאים יותר, נרגיש פחות כמיהה לחטיפים, מתוקים ומאפים. זכרו, ששינוי קל, קטן ומתון, עשוי להביא לשינוי אדיר בהרגלי אכילה של משפחתכם. תתחילו לקנות לחם מחיטה מלאה ודגנים מלאים הביתה, בהתחלה רק "בנוסף" ובאיזשהו שלב כבר "במקום" הלבן והמעובד, ותרגישו את השינוי.

6.

הגדלת כמות הפירות והירקות בתפריט. יכול להיות שבמשפחה שלכם לא כל כך רגילים לאכול ירקות, יכול להיות גם שאתם אוכלים ירקות בכמויות, אבל הילדים לא אוהבים אותם ויכול להיות גם שאתם רגילים לירקות מסוימים ופחות מגוונים. בכל אחת מהדוגמאות, אפשר לקחת החלטה לשפר ולשדרג. זכרו שאתם מודל חיקוי, גם אם זה לא נראה כל כך, הילדים צופים בכם, בכל מה שאתם עושים ולא עושים, גם כשנדמה שהם לא רואים. התחילו לגוון, לנסות להוסיף ירקות לכל ארוחה, לקנות אולי סוגים חדשים של פירות, כשהם בעונה, לנסות מתכונים חדשים עם פירות וירקות. אל תצפו שהשינוי יקרה ביום אחד או במהפכה. יחד עם זאת, אחרי מספר שבועות, אתם כבר תתחילו להרגיש ניצנים ראשונים של שינוי אצל כל בני משפחה - טעמים חדשים, העדפות מזון חדשות, תחושה גופנית טובה יותר. "זריקה" טובה של ויטמינים ומינרלים עוד לא הזיקה לאף אחד.

7.

הפחיתו או וותרו לגמרי על השתייה המתוקה. כמות הסוכר, הנמצאת במשקאות הממותקים היא אדירה. בכוס קולה (כ300 מ"ל) יש כ-7 כפיות סוכר, לא פחות יש במיצים, גם אם הם נקראים "טבעיים". כל זה מסתכם בערך ל- 150 קק"ל שיכולים להיות שווים לפרוסת לחם עם גבינה ועגבניה או 3 פירות. בנוסף לקלוריות, כיוון שמדובר בנוזל מתוק, הוא מעלה לנו מהר מאוד את הרמות של הסוכר בדם ולאחר מכן יש ירידה מאוד חדה ברמות הסוכר, מה שמעורר אותנו לצרוך עוד ועוד מתוק. זו, דרך אגב, אחת הסיבות למה ילדים צורכים מתוק בכמויות, כי ככל שהם צורכים יותר ממתקים ככה הגוף שלהם דורש עוד ועוד... סוג של סם! החליטו שמים הופך להיות משקה הבית שלכם, ואז תתפלאו לראות כמה מהר זה יהפוך להיות ההרגל המשפחתי שלכם.

8.

אפשר לאכול בריא וטעים גם במסעדה. אם אתם אוכלים הרבה בחוץ, גם שם אפשר לאכול בריא וטעים, וזה ממש לא אומר, שצריך לוותר על המאכלים האהובים או על המסעדות האהובות. אפשר בהחלט להרחיב את המגוון ולנסות מנות עשירות יותר בירקות, מנות אפויות במקום מטוגנות, אפשר לבקש רוטב לסלט בצד ולהוסיף כף של רוטב, במקום ½ כוס או יותר (מה שיש בדרך כלל במנה) ואפשר גם לחלוק את המנה עם בן או בת זוג או עם הילד שלכם. ובטח תשאלו לגבי הקינוח, אז בכיף! גם אותו ניתן לחלוק בין כולם ולהנות מטעם ומחוויה משפחתית מדהימה!

9.

היו צרכנים חכמים. חשוב לזכור שמטרתם של היצרנים היא למכור ולהרוויח כסף, לכן הם משקיעים הון עתק בפרסומות צבעוניות ומרגשות. מטרתנו כצרכנים היא הבריאות של המשפחה שלנו. אם נבין ונטמיע את זה, נצליח להעביר את הפרסומות, המבצעים וכל הדרכים של היצרן והסופרמרקט למכור לנו את מה שאנחנו בעצם לא צריכים, דרך פילטרים מאוד ברורים.

השאלה הכי חשובה שלכם תהיה: "מה יהיה הכי בריא עבור המשפחה שלי?" במקום "מה במבצע היום?" או "מה זה המוצר הדיאטתי החדש הזה?". שווה לקרוא טוב את התווית של המוצר לפני שקונים מוצר "בריאותי", "קל" או "דיאטתי" חדש. הם לא תמיד בריאים, קלים ודיאטתיים כמו שהם נשמעים בפרסומת או על גבי החלק הקדמי של האריזה הצבעונית והיפה.

10.

הניעו את המשפחה שלכם לפעילות גופנית כיפית! אפשר להחליט על מספר פעמים בשבוע של פעילות גופנית משותפת. הליכה משפחתית, רכיבה על אופניים, משחק בחוץ, מנוי משפחתי לחדר כושר. זכרו, לילדים יש המון אנרגיה, רק בשנים האחרונות יש פחות ופחות מקומות לביטוי האנרגיה הזו. הם יושבים המון שעות בבית ספר, מול המחשב ומול הטלויזיה. מהר מאוד תראו שהם יהיו נלהבים ומאושרים לקראת הפעילות המשותפת שלהם, סוף-סוף יהיה להם מקום להחיות את האנרגיה שלהם ולהוציא אותה במשהו משפחתי וכיפי.

אז לסיכום, אפשר לעשות שינוי בהרגלים ואפשר להפוך את המשפחה לבריאה ופעילה יותר.

זה כמו ללמוד שפה או מיומנות חדשה. זה דורש מחוייבות לתהליך, השקעת זמן ואנרגיה ומוכנות להתמודד עם האתגרים, הרי כל דרך חדשה מעמידה בפנינו אתגרים. מה שהכי חשוב זה להבין האם אתם באמת רוצים לשפר את איכות חיי המשפחה שלכם? מה ישתפר בחייכם בעקבות אורח החיים החדש? מה ההרגלים החדשים יביאו לתוך חייכם? כשיהיו לכם הרבה סיבות "למה כן" לעשות, תצליחו להתמודד עם כל האתגרים ותזכו במשפחה בריאה לשנים רבות!

בהצלחה!!!!!